|    Wakacje!
  • 16
  • września
  • 2019
  • |


Najlepsi uczniowie

  • Zuzanna Strzelczyk - śr. 5,67 - Vb
  • Michał Lech - VI
  • Jakub Strzelczyk - śr. 5,31 - IIIb oddz. gim.
  • Zuzanna Wieczorek - IVa
  • Natalia Masiak - Vb
  • Kinga Olczak - Vb
  • Wiktoria Sobkiewicz - Vb
  • Hanna Bernaciak - śr. 5,17 - VIII
  • Krzysztof Delega - Va
  • Julia Skiba - Va
  • Maja Słomska - Va
  • Aleksandra Plak - VI
  • Jakub Kołodziejczyk - VI
  • Julia Kozicka - Vb
  • Amelia Sobkiewicz - Vb
  • Hanna Majewska - VIIb
  • Tymoteusz Kuc - VI
  • Bartłomiej Ćwiek - Va
  • Maja Filipiak - IVa
  • Julian Kuc - IVb

Wymagania edukacyjne - kl. III


WYMAGANIA EDUKACYJNE W KLASIE III

EDUKACJA POLONISTYCZNA

MÓWIENIE

W klasie trzeciej kontynuuje się doskonalenie umiejętności mówienia oraz uczeń po klasie 3:

  • Wypowiada się w różnych formach, potrafi ułożyć kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat;
  • Dba o umiejętny dobór właściwych form komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
  • Uczestniczy w rozmowach: prezentuje własne zdanie, potrafi je uzasadnić;
  • Poszerza struktury składniowe oraz zakres słownictwa, wykorzystując omawiane treści nauczania;
  • Nadaje tytuły ilustracjom do omawianych tekstów;
  • Omawia i opowiada historyjki obrazkowe, analizuje postępowanie bohaterów i potrafi je ocenić;
  • Samodzielnie opowiada przeczytane i wysłuchane teksty;
  • Tworzy dialogi w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
  • Konstruuje własne wypowiedzi, biorąc udział w scenkach dramowych i autoprezentacjach;
  • Odtwarza teksty z pamięci: wiersze, piosenki, fragmenty prozy, odpowiednio intonując i uwzględniając zasady interpunkcji;
  • Stara się dbać o kulturę wypowiedzi: poprawnie artykułuje głoski, stosuje pauzy, właściwą intonację przy wypowiadaniu różnego rodzaju zdań.

SŁUCHANIE

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności słuchania oraz uczeń po klasie 3:

  • Słucha ze zrozumieniem poleceń składających się ze zdań wielokrotnie złożonych;
  • Uważnie słucha wypowiedzi innych i potrafi wykorzystać przekazane informacje;
  • Wykonuje złożone polecenia wypowiedziane przez nauczyciela i kolegów;
  • Słucha ze zrozumieniem i w skupieniu odpowiednich do wieku wierszy, opowiadań, piosenek i innych utworów literackich, w tym dłuższych fragmentów lektur (czytanych przez nauczyciela, słuchanych z płyty CD);
  • Aktywnie uczestniczy w rozmowach, potrafi odnieść się do wypowiedzi innych.


PISANIE

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności pisania oraz uczeń po klasie 3:

  • Pisze czytelnie, kształtnie i płynnie;
  • Przepisuje zdania złożone i dłuższe teksty;
  • Poprawnie rozmieszcza tekst na stronie;
  • Uzupełnia zdania z lukami;
  • Poprawnie przepisuje ze słuchu i z pamięci zdania proste i złożone oraz krótkie teksty;
  • Samodzielnie, poprawnie układa i zapisuje życzenia, zaproszenia, listy prywatne, krótkie opisy, krótkie opowiadania, kilkuzdaniowe wypowiedzi na dowolny temat (na podstawie opracowanych tekstów oraz twórcze);
  • Stara się dbać o estetykę i poprawność graficzną pisma;
  • Prawidłowo dobiera wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym i bliskoznacznym;
  • Samodzielnie wykonuje pisemne zadania domowe.


CZYTANIE I OPRACOWYWANIE TEKSTÓW

W klasie 3 kontynuuje doskonalenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów oraz uczeń po klasie 3:

  • Potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji czytać omawiany tekst;
  • Potrafi samodzielnie, wyraziście i z zachowaniem ekspresji odczytać nowy tekst;
  • Odnajduje w tekście informacje oraz fragmenty na określone tematy i wyciąga wnioski;
  • Rozpoznaje w tekście literackie formy użytkowe: notatka do kroniki, list;
  • Analizuje, pod kierunkiem nauczyciela, przeczytane utwory: wskazuje głównych i drugoplanowych bohaterów, dokonuje oceny ich postępowania, zaznacza wybrane fragmenty tekstu, układa dalszy ciąg wydarzeń;
  • Czyta lektury wskazane przez nauczyciela;
  • Zna różne teksty literackie: opowiadanie, baśń, legendę, wiersz, teksty popularnonaukowe, komiksy, kroniki;
  • Przejawia wrażliwość estetyczną i rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi;
  • W miarę możliwości korzysta ze zbiorów bibliotecznych (encyklopedii) i innych źródeł informacji (Internetu).

GRAMATYKA

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności gramatycznych oraz uczeń po klasie 3:

  • Rozpoznaje i tworzy samodzielnie wszystkie rodzaje zdań;
  • Dokonuje przekształceń zdań;
  • Grupuje wyrazy według cech znaczeniowych: nazw osób, zwierząt, roślin i rzeczy;
  • Odnajduje w zdaniu wyrazy określające czynności, wskazuje określenia rzeczownika;
  • Dobiera słownictwo do podanego tematu;
  • Potrafi rozwinąć zdanie.
  • ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA
  • W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności ortograficznych i interpunkcyjnych oraz uczeń po klasie 3:
  • Zapisuje wielką literą: nazwy popularnych zabytków, niektóre tytuły książek i czasopism, przydomki;
  • Rozumie funkcję przecinka i stosuje go przy wyliczaniu;
  • Zna zastosowanie dwukropka przy wyliczaniu;
  • Dba o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną podczas pisania ze słuchu oraz tekstów pisanych samodzielnie.


EDUKACJA PRZYRODNICZA

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności przyrodniczych oraz uczeń po klasie 3:

  • Potrafi opisać sposoby odżywiania się zwierząt;
  • Wie, na czym polega praca: sadownika, rolnika, ogrodnika, pszczelarza;
  • Rozumie komunikaty pogodowe podawane w środkach masowego przekazu;
  • Wie, jakie spotyka się zagrożenia wynikające z działalności człowieka (palenie śmieci, wypalanie łąk, kłusownictwo, hałas);
  • Rozumie, na czym polegają zagrożenia ze strony przyrody: (huragan, lawina, śnieżyca), wie, jak należy zachować się w takich sytuacjach;
  • Umie wskazać, rozróżnić i nazwać charakterystyczne cechy krajobrazów Polski (krajobraz nadmorski, górski, nizinny) ;
  • Potrafi wyjaśnić jak funkcjonuje przyroda w różnych porach roku;
  • Wie, czym grozi spożycie lub dotknięcie roślin trujących;
  • Umie opisać życie w ekosystemie pola i zbiorników wodnych ( wymienia nazwy podstawowych zwierząt i roślin wodnych, nazywa różne zbiorniki wodne, zna warunki życia organizmów w danym środowisku;
  • Potrafi omówić znaczenie lasu dla człowieka;
  • Wie, jaki jest wpływ przyrody nieożywionej ( skały i minerały: glina, węgiel, sól) na życie ludzi, zwierząt i roślin.


EDUKACJA  SPOŁECZNA

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności społecznych oraz uczeń po klasie 3:

  • Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, zna jej tradycje, wie co to jest sztandar szkoły, stara się uczestniczyć w szkolnych uroczystościach;
  • Szanuje symbole narodowe, zna ważniejsze wydarzenia historyczne, potrafi wyliczyć nazwiska wybitnych Polaków oraz ich osiągnięcia;
  • Umie wskazać symbole, kojarzące się z ważnymi miastami Polski;
  • Potrafi wskazać na mapie ważne miasta i miejsca Polski (góry, rzeki) ;
  • Zna swoją miejscowość, potrafi opowiedzieć o jej przeszłości;
  • Umie wskazać zabytki i pomniki w regionie, w którym mieszka;
  • Podejmuje obowiązki domowe, stara się dobrze je wypełniać, rozumie potrzebę ich wykonywania;
  • Stara się uczestniczyć w uroczystościach lokalnych;
  • Zna ważne osobistości, pochodzące z rodzinnej miejscowości lub najbliższej okolicy.


EDUKACJA PLASTYCZNO-TECHNICZNA

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności plastycznych i technicznych oraz uczeń po klasie 3:

  • Rozumie pojęcia: „scena rodzajowa”, „autoportret”, „sztuka nowoczesna”;
  • Umiejscawia i nazywa wybrane budowle Europy i świata: Koloseum, Wieżę Eiffla, Akropol, operę w Sydney, Statuę Wolności ;
  • Zna dyscypliny sztuki: fotografię, film, przekazy medialne, rzemiosło artystyczne;
  • Potrafi stworzyć przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka (pisanki, palmy, kompozycje z bibułki);
  • Zna zasady działania odkurzacza;
  • Zapoznaje się z przeznaczeniem: komputera, laptopa, telefonu komórkowego (porównuje różne               modele, ceny, wygląd zewnętrzny);
  • Zapoznaje się z budową roweru, poznaje działanie prądnicy rowerowej, uczy się, jak dbać o rower;
  • Potrafi korzystać ze środków komunikacji dostępnych w miejscu zamieszkania oraz wie, z jakich środków transportu korzystają ludzie mieszkający w różnych częściach Polski.


EDUKACJA MUZYCZNA

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności muzycznych oraz uczeń po klasie 3:

  • Zna piosenki oraz kanony;
  • Zna melodię i słowa trzech zwrotek hymnu Polski;
  • Realizuje rytmy poprzez rytmiczne recytowanie przysłów, gesty, ruchy i grę na instrumentach;
  • Reaguje na zmiany metrum, tempa, dynamiki;
  • Zna podstawowe kroki trojaka oraz innego tańca ludowego;
  • Aktywnie słucha muzyki;
  • Rozpoznaje i odróżnia głosy wokalne: sopran, bas;
  • Określa charakter utworów, odróżnia wykonanie solowe od zespołowego;
  • Zna podstawy zapisu nutowego (półnuta, cała nuta, pauza półnutowa);
  • Rozpoznaje wysokości nut: si, do górne;
  • Potrafi zagrać na instrumentach proste schematy rytmu, melodii do akompaniamentu, improwizuje utwory muzyczne z zachowaniem odpowiedniej artykulacji;
  • Zna podstawy gry na flecie i kontynuuje naukę gry na dzwonkach.


EDUKACJA MATEMATYCZNA

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności matematycznych oraz uczeń po klasie 3:

  • Odczytuje i zapisuje liczby od 0 do 1000;
  • Liczy w przód i w tył po jeden, po dziesięć i po sto w zakresie 1000;
  • Potrafi przyporządkować liczbę do konkretnych elementów w zbiorze;
  • Porównuje liczby w zakresie 1000, używając określeń: „większa”, „mniejsza”, „równa”, stosuje znaki: =,<,>;
  • Wskazuje liczby parzyste i nieparzyste w zakresie 1000;
  • Rozumie porządkowy aspekt liczby;
  • Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekroczeniem progu;
  • Wie, że dodawanie i odejmowanie to działania odwrotne (sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i odwrotnie);
  • Stosuje przemienność dodawania (wie, że kolejność dodawania składników nie ma wpływu na wynik);
  • Mnoży i dzieli liczby w zakresie 100;
  • Wie, że mnożenie i dzielenie to działania wzajemnie odwrotne (sprawdza wynik dzielenia za pomocą mnożenia i odwrotnie);
  • Stosuje przemienność mnożenia (wie, że kolejność mnożenia czynników nie ma wpływu na wynik);
  • Rozwiązuje łatwe równania z niewiadomą w postaci okienka (wspomagane rysunkami lub schematami);
  • Rozwiązuje jednodziałaniowe zadania z treścią (wspomagane schematami lub rysunkami);
  • Rysuje ilustracje do zadań z treścią;
  • Układa pytania do treści zadań;
  • Wskazuje i poprawia błędy w treści zadań;
  • Rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe;
  • Oblicza obwody figur geometrycznych: trójkąta, kwadratu, prostokąta (miarę wyraża w centymetrach);
  • Mierzy długości za pomocą metra krawieckiego, taśmy mierniczej (miarę wyraża w centymetrach);
  • Rozwiązuje zadania z treścią i wykonuje obliczenia dotyczące miar bez wyrażeń dwumianowanych;
  • Mierzy i rysuje odcinki o długości wyrażonej w centymetrach i milimetrach, porównuje ich długość;
  • Waży przedmioty, wagę wyraża w gramach, dekagramach i kilogramach (nie zamieniając jednostek);
  • Porównuje wagę przedmiotu, używając określeń: „cięższy”, „lżejszy”, „waży tyle samo”, stosuje znaki (=,<,>) pomiędzy wartościami wagi wyrażonymi w tych samych jednostkach;
  • Szacuje wagi różnych przedmiotów;
  • Wykonuje obliczenia dotyczące wagi i pojemności;
  • Rozpoznaje monety o wartości: 10 groszy, 20 groszy, 50 groszy, 1 złoty, 2 złote, 5 złotych oraz banknoty: 10 złotych, 20 złotych, 50 złotych, 100 złotych, 200 złotych;
  • Zna wartość pieniędzy (potrafi dobierać monety o niższym nominale, aby stanowiły wartość monety, czy banknotu o wyższym nominale, potrafi wybrać monety, którymi może zapłacić za dany produkt, potrafi obliczyć resztę, którą powinien otrzymać, płacąc za dany produkt, porównuje wartości monet i banknotów, używając odpowiednich określeń i znaków);
  • Zna nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia i potrafi je zapisywać;
  • Czyta i zapisuje daty;
  • Zna liczbę dni w poszczególnych miesiącach;
  • Odczytuje i zaznacza godziny na zegarze w systemie dwudziestoczterogodzinnym;
  • Wykonuje obliczenia kalendarzowe i zegarowe.


ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności obsługi komputera oraz uczeń po klasie 3:
  • Potrafi w miarę potrzeb korzystać z Internetu jako źródła informacji;
  • Zna różne adresy Internetowe;
  • Odczytuje emotikony jako zakodowane uczucia i nastroje.


WYCHOWANIE FIZYCZNE I HIGIENA OSOBISTA

W klasie 3 kontynuuje się doskonalenie umiejętności sportowych oraz uczeń po klasie 3:

  • Realizuje marszobiegi trwające około 15 minut;
  • Wykonuje przewrót w przód;
  • Oburącz odbija lekką piłkę sposobem górnym;
  • Podbija piłkę stopą i kolanem;
  • Potrafi rzucić piłką lekarską;
  • Jeździ na rowerze, wrotkach, przestrzegając zasad bezpieczeństwa;
  • Przestrzega zasad sportowej rywalizacji;
  • Dba o bezpieczeństwo w czasie zajęć ruchowych;
  • Posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.