|    Wakacje!
  • 20
  • lipca
  • 2019
  • |


Najlepsi uczniowie

  • Zuzanna Strzelczyk - śr. 5,67 - Vb
  • Michał Lech - VI
  • Jakub Strzelczyk - śr. 5,31 - IIIb oddz. gim.
  • Zuzanna Wieczorek - IVa
  • Natalia Masiak - Vb
  • Kinga Olczak - Vb
  • Wiktoria Sobkiewicz - Vb
  • Hanna Bernaciak - śr. 5,17 - VIII
  • Krzysztof Delega - Va
  • Julia Skiba - Va
  • Maja Słomska - Va
  • Aleksandra Plak - VI
  • Jakub Kołodziejczyk - VI
  • Julia Kozicka - Vb
  • Amelia Sobkiewicz - Vb
  • Hanna Majewska - VIIb
  • Tymoteusz Kuc - VI
  • Bartłomiej Ćwiek - Va
  • Maja Filipiak - IVa
  • Julian Kuc - IVb

Wymagania edukacyjne - kl.I

WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA UCZNIA KLASY I

 zgodne z nową podstawą programową wg rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 14 lutego 2017r 

I. Edukacja polonistyczna

Słuchanie. Uczeń:

  • słucha z uwagą tekstów czytanych, poleceń oraz wypowiedzi nauczyciela czy innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach szkolnych i życiowych;
  • słucha i czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się.

Mówienie. Uczeń:

  • wypowiada się logicznie i wyraziście, kilkoma krótkimi zdaniami na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
  •  recytuje wiersze, teksty piosenek;
  •  zadaje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych.

Czytanie. Uczeń:

  • dokonuje syntezy i analizy głoskowej i sylabowej wyrazów;
  • zna wszystkie litery alfabetu
  • układa wyrazy z rozsypanek literowych i sylabowych oraz zdania z rozsypanek wyrazowych;
  •  czyta poprawnie i wyraziście na głos ze zrozumieniem proste, krótkie teksty zapisane i drukowane;
  •  w czytanych tekstach wyodrębnia postacie i ich cechy, kolejność zdarzeń, elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości;
  •  w miarę swoich możliwości czyta wskazane przez nauczyciela lektury bądź ich fragmenty.

Pisanie. Uczeń:

  • pisze czytelnie, dzieląc tekst na wyrazy;
  • przepisuje tekst pisany i drukowany, pisze z pamięci i ze słuchu krótkie zdania;
  • stosuje wielką literę w pisowni poznanych nazw geograficznych, tytułach książek w imionach i nazwiskach oraz na początku zdania;
  • stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne na końcu zdania oraz przy wyliczaniu;
  • dba o poprawność ortograficzną w zakresie opracowanych wyrazów;
  • przestrzega zasad kaligrafii;
  • dba o estetykę zeszytu.

Kształcenie językowe. Uczeń:

  • rozumie określenia: głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, wyraz , zdanie;
  • zna kolejność liter w alfabecie;
  • rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące;
  • rozumie, co to są wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i o znaczeniu bliskoznacznym oraz zdrobnienia;

II. Edukacja matematyczna

Rozumienie stosunków przestrzennych i cech wielkościowych. Uczeń:

  • określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni; określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób; określa położenie przedmiotu na prawo/na lewo od osoby widzianej z przodu(także przedstawionej na fotografii czy obrazku);
  • porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej, np. długości czy masy; dokonuje klasyfikacji przedmiotów, podaje ilość elementów zbioru, porównuje liczebność zbiorów;
  • posługuje się pojęciami: pion, poziom, skos.
Rozumienie liczb i ich własności. Uczeń:
  • przelicza w zakresie 20;
  • liczy (w przód i wstecz) od podanej liczby po 1, po 2, po 10 itp.;
  • odczytuje i zapisuje, za pomocą cyfr, liczby od zera do 20;
  • wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby: wskazuje jedności, dziesiątki;
  • porównuje liczby w zakresie 20; porządkuje je od najmniejszej do największej i odwrotnie; stosuje znaki: <, =, >;

Posługiwanie się liczbami. Uczeń:

  • rozumie istotę działań matematycznych – dodawania, odejmowania, korzysta intuicyjnie z własności działań;
  • dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci liczbę jednocyfrową oraz liczbę 10;
  • wskazuje liczby parzyste i nieparzyste.

Czytanie tekstów matematycznych. Uczeń:

  • dostrzega problem matematyczny, analizuje dane;
  • tworzy własną strategię rozwiązania problemu, opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób;
  • układa zadania do rysunku i je rozwiązuje.

Rozumienie pojęć geometrycznych. Uczeń:

  • rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur;
  • dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka obecnych w otoczeniu dziecka.

Stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji. Uczeń:

  • wykonuje proste obliczenia pieniężne, rozróżnia w poznanym zakresie liczbowym nominały na monetach i banknotach;
  • odczytuje pełne godziny na zegarze;
  • mierzy odcinki, używa określenia centymetr;
  • dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych;
  • waży, używa określenia kilogram;
  • odmierza płyny; używa określenia litr;
  • wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.

III. Edukacja społeczna.

Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:

  • identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, społeczność lokalna, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach;
  • wie, że wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki; przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu;
  • przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad;
  • ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
  • przedstawia siebie i grupę, do której należy;
  • opowiada wybrane ciekawostki historyczne dotyczące regionu, kraju, wyróżniając w nich postaci fikcyjne i realne;
  • szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach;
  • wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się.

Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:

  • opowiada o legendarnym powstaniu państwa polskiego, wyjaśnia związek legendy z powstaniem godła i barw narodowych;
  • rozpoznaje: godło, flagę (barwy), hymn narodowy;
  • uczestniczy w świętach narodowych i innych ważnych dniach pamięci narodowej; zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu;
  • rozpoznaje i nazywa patrona szkoły;

IV. Edukacja przyrodnicza.

Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:

  • rozpoznaje popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
  • rozpoznaje i wyróżnia podstawowe cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las;
  • rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym;
  • prowadzi proste hodowle roślin;
  • chroni przyrodę;
  • segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania.

Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:

  • przedstawia charakterystykę wybranych zajęć i zawodów ludzi znanych z miejsca zamieszkania oraz zawodów użyteczności publicznej: nauczyciel, żołnierz, policjant, strażak, lekarz, pielęgniarz czy leśnik, a ponadto rozumie istotę pracy w służbach mundurowych i medycznych;
  • posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej;
  • reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia jego lub innej osoby;
  • ubiera się odpowiednio do stanu pogody;
  • rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego;
  • stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole;
  • ma świadomość, iż nieodpowiedzialne korzystanie z technologii ma wpływ na utratę zdrowia człowieka;
  • ma świadomość pozytywnego znaczenia technologii w życiu człowieka.

Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:

  • określa nazwę i położenie swojej miejscowości oraz okolicy, charakterystyczne miejsca;
  • wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki;
  • wymienia nazwę stolicy Polski i charakterystyczne obiekty, wyjaśnia znaczenie stolicy dla całego kraju, wskazuje na mapie jej położenie;

V. Edukacja plastyczna

Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń. Uczeń:

  • wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, na fotografiach:
  1.  kształty obiektów
  2. wielkości i proporcje
  3. barwę, walor różnych barw, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, fakturę,
  4. cechy charakterystyczne i indywidualne ludzi w zależności od wieku, płci, typu budowy; cechy charakterystyczne zwierząt, różnice w budowie, kształcie, ubarwieniu, sposobach poruszania się;

Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:

  • rysuje różnymi przyborami
  • maluje farbami
  • wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
  • modeluje (lepi i konstruuje) plasteliny
  • wykonuje prace, proste rekwizyty potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
  • wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie);
  • ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką;

Osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych. Uczeń:

  • nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo, rzeźbę;
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki dzieł malarskich: pejzaż, portret;

VI. Edukacja techniczna.

Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy. Uczeń:

  • planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace współdziała w grupie;
  • zachowuje ład i porządek w miejscu pracy;
  • organizuje swoją pracę;

Osiągnięcia w zakresie znajomości informacji technicznej, materiałów i technologii wytwarzania. Uczeń:

  • wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne i modele techniczne:
  1. z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp.,
  2. używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną,
  3. bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane,
  • wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu.

Osiągnięcia w zakresie stosowania narzędzi i obsługi urządzeń technicznych. Uczeń:

  • wyjaśnia działanie i funkcję urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole;
  • posługuje się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w szkole.

VII. Edukacja informatyczna.

Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów. Uczeń:

  • układa w logicznym porządku: obrazki, proste teksty, proste polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności;
  • rozwiązuje zagadki i łamigłówki.

Osiągnięcia  w zakresie programowania. Uczeń:

  • programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami,
Osiągnięcia w zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
  • wie, jak trzeba korzystać z komputera, by nie narażać swojego zdrowia, stosuje się do ustalonych zasad;
  • rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania innych osób (również uczniów) korzystających z technologii, zwłaszcza w sieci internet;

W klasie pierwszej zadania z zakresu edukacji informatycznej nie są realizowane w pracowni komputerowej.

VIII. Edukacja muzyczna.

Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:

  • słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp.
  • reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych;
  • odróżnia dźwięki muzyki, np. wysokie – niskie, długie – krótkie, ciche – głośne, odróżnia i nazywa wybrane instrumenty muzyczne;
  • rozróżnia muzykę wykonywaną przez solistę, chór, orkiestrę;
  •  rozróżnia na podstawie słuchanego utworu muzykę: smutną, wesołą, skoczną, marszową itp.;
  • słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
 Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew. Uczeń:
  • śpiewa i wykorzystuje poznane melodie, tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt;
  • nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt;
  • śpiewa śpiewanki, piosenki i pieśni charakterystyczne dla tradycji i zwyczajów polskich;
  • śpiewa dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech, przy zachowaniu naturalnej skali głosu;
  • rozpoznaje hymn narodowy;

Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec. Uczeń:

  • przedstawia ruchem treść muzyczną (np. dynamikę, nastrój, wysokość dźwięku, tempo, artykulację);
  • interpretuje ruchem schematy rytmiczne;
  • wykonuje pląsy;

Gra na instrumentach muzycznych. Uczeń:

  • gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne;
  • wykonuje tematy rytmiczne z użyciem instrumentów perkusyjnych;
  • realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje przy użyciu np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, itp.;
  • wykonuje instrumenty m.in. z materiałów naturalnych i innych oraz wykorzystuje tak powstałe instrumenty do akompaniamentu, realizacji dźwięku podczas zabaw i zadań edukacyjnych;
  • wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze (np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda);

IX. Wychowanie fizyczne.

Osiągnięcia w zakresie utrzymania higieny osobistej i zdrowia. Uczeń:

  1. utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie;
  • dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu;
  • uznaje, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej, akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu.

Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych. Uczeń:

  • przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń: postawa zasadnicza, rozkrok, wykrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, podpór tyłem, siad klęczny, skrzyżny, skulony, prosty;
  • pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne, biega z wysokim unoszeniem kolan, biega w połączeniu ze skokiem, przenoszeniem przyborów np. piłki, pałeczki, z rzutem do celu nieruchomego, bieg w różnym tempie, realizuje marszobieg;
  • rzuca i podaje jednorącz, w miejscu i ruchu, oburącz do przodu, znad głowy, piłką małą i dużą, rzuca małymi przyborami na odległość i do celu,
  • wykonuje ćwiczenia zwinnościowe:
  1. skłony, skrętoskłony, przetoczenie, czołganie, podciąganie,
  2. czworakowanie,
  3. wspina się,
  4. mocowanie w pozycjach niskich i wysokich,
  5. podnoszenie i przenoszenie przyborów,
  • samodzielnie wykonuje ćwiczenia prowadzące do zapobiegania wadom postawy.

Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych. Uczeń:

  • zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej koleżanek i kolegów – uczestników zabawy, respektuje ich prawo do indywidualnego tempa rozwoju, radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo, np. drużyny przeciwnej, gratuluje drużynie zwycięskiej sukcesu;
  • respektuje reguły zabaw i gier ruchowych;
  • uczestniczy w zabawach i grach zespołowych, z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek;
  • wykonuje prawidłowo elementy charakterystyczne dla gier zespołowych: rzuty i chwyty piłki, odbicia piłki, kozłowanie w miejscu, prowadzenie piłki, rzut i strzał do celu;

Podane umiejętności dotyczą dzieci o prawidłowym rozwoju fizycznym.